KNHB start campagne voor bemoeïerige gedrag

Nieuws afbeelding 15-6-2015 Klagende ouders:
Beluister het item op Radio1

De Nederlandse hockeybond (KNVB) is het bemoeïerige gedrag van ouders langs de lijn zat. Daarom starten ze een campagne om de ouders op hun gedrag te wijzen.

Het komt steeds vaker voor dat ouders boze mails sturen omdat hun kind niet in het hoogste team zit, of dat ze verhaal halen bij de coach als hun kind op de bank moet zitten.

Dit is niet alleen een probleem van hockeyclubs, blijkt uit een rondvraag bij diverse sportclubs van RTL Nieuws. In 2012 sleepten ouders een Friese turnclub voor de rechter omdat hun 7-jarige zoon niet in de hoogste groep werd ingedeeld.

Naast de campagne van de KNHB komen clubs ook met eigen oplossingen tegen het te assertieve gedrag van ouders. Zo voert een hockeyclub speciale tien minuten-gesprekjes.