zz_Arbitrage - KNHB

Nieuwe spelregels seizoen 2015-2016

Vanaf 1 augustus 2015 worden in Nederland de volgende spelregelwijzigingen ingevoerd.

1. Veldspelers zijn verplicht mondbescherming ('bitje') te dragen gedurende de wedstrijd.

2. De huidige lange corner wordt vervangen door een spelhervatting voor de aanvallende partij op de 23-meterlijn, recht tegenover de plek waar de bal over de achterlijn is gegaan.

3. Een aanvallende vrije slag binnen vijf meter van de cirkelrand wordt genomen op de plek van overtreding.

4. Een groene kaart betekent naast een waarschuwing ook een tijdstraf van twee minuten. De scheidsrechters timen de straftijd.

5. Voor wedstrijden IN DE SENIORENCOMPETITIE geldt dat spelers op een gecontroleerde manier de bal op elke plaats in het veld mogen stoppen, ontvangen, laten afketsen en spelen op elke hoogte, inclusief boven schouderhoogte, mits dit niet gevaarlijk is of leidt tot gevaarlijk spel.

6. Voor wedstrijden IN DE JUNIORENCOMPETITIE geldt dat spelers de bal NIET boven schouderhoogte mogen stoppen, ontvangen, laten afketsen of spelen. Uitsluitend een (doel)verdediger mag een schot op doel boven de schouder met zijn stick stoppen of laten afkaatsen.

In Nederland blijft een wedstrijd uit twee helften van 35 minuten bestaan en zal de tijd bij strafcorners en doelpunten niet 40 seconden worden stilgezet.

Alles over de spelregels vind je op www.knhb.nl.

Bericht van de KNHB inzake Digitaal Wedstrijdformulier (01-11-2014)

Inmiddels 3 seizoenen geleden zijn we gestart met de introductie van het digitale wedstrijdformulier. Alweer ruim een seizoen worden alle wedstrijden met het digitaal wedstrijdformulier afgerond.

Het percentage afgeronde wedstrijdformulieren ligt hoger dan tijdens het tijdperk van de papieren wedstrijdformulieren. De hockeybond heeft als doel een eerlijke competitie naar tevredenheid van de leden en met snelle informatievoorziening.

Om die reden streeft de hockeybond er naar om het percentage afgeronde digitale wedstrijdformulieren nog hoger te krijgen. Tevens streeft de hockeybond er naar om de uitslagen en standen zo snel mogelijk te publiceren.

Daarmee heeft iedere betrokkene snel een actueel beeld van zijn competitie.

Om die reden is in het bondsreglement (artikel B.10) opgenomen dat digitale wedstrijdformulieren op de dag zelf dienen te worden afgerond. Er wordt geadviseerd om als captain/teambegeleider samen met de scheidsrechters het formulier af te ronden. Bij wijze van spreken door samen met de mobiel van het veld af te lopen.

Deze email is bedoeld om voor de vereniging inzichtelijk te krijgen welke wedstrijden met welke reden niet zijn afgerond. Wij hopen hiermee met elkaar de informatievoorziening nog beter en sneller te krijgen.

De secretaris, penningmeester en de wedstrijdsecretaris zullen wekelijks per email een overzicht krijgen met een overzicht van de digitale wedstrijdformulieren waarin onregelmatigheden zijn geconstateerd.

***************************************************************

Briefing KNHB voor clubscheidsrechters:

Wijziging Spelregels Veldhockey per 1 februari 2014
Regel 8.1 : Het verplichte experiment met betrekking tot het eigen doelpunt vervalt per 1 februari 2014. De tekst in het Reglement Veldhockey 2013 : 8.1 Een doelpunt wordt gescoord : a wanneer de bal binnen de cirkel door een aanvaller is gespeeld, of stick of lichaam van een verdediger heeft geraakt; en b daarna niet meer buiten de cirkel is gekomen voordat hij in zijn geheel over de doellijn en onder de doellat gaat.
Wordt vervangen door : 8.1 Een doelpunt wordt gescoord wanneer de bal, nadat hij binnen de cirkel door een aanvaller is gespeeld en daarna niet meer buiten de cirkel is gekomen, in zijn geheel over de doellijn en onder de doellat gaat. Spelen van de bal door een verdediger voor of nadat die door een aanvaller in de cirkel is geraakt, is hierop niet van invloed.